Formació permanent per al professorat 2023: Economia Social i Cooperativisme en el Marc de l'Educació Secundària
Curs per a introduir l'economia social i el cooperativisme a l'aula adreçat a:
· Docents d’educació secundària obligatòria vinculat a l’àrea d’emprenedoria.
· Orientadors/es d’ESO.
· Docents de Batxillerat vinculats a l’àrea d’Economia.
· Docents d’escoles d’adults.
· Docents d’Unitats d’Escolarització Compartida.
· Docents de CFGM i CFGS de les àrees de FOL i Administració i Finances.
Durada del curs: 30h (20h presencials+10h de treball)
Data d’inici: 01 de març de 2023
Data final: 26 d'abril de 2023
Sessions: 8 sessions de 2,5 hores, els dimecres de 17:00 a 19:30.
CONTINGUTS
a) Bloc 1: Introducció a l’Economia Social, solidària i cooperativa
· Marc legal: Llei 12/2015, de 9 de juliol, de cooperatives de Catalunya.
· Conceptualització.
· Principis.
· Economia social, solidària i cooperativa i cicle econòmic.
· Sectors, subsectors i volum.
· El mercat social: economia social, solidària i cooperativa enfront el capitalisme.
· Economia social, solidària i cooperativa, societat i canvi social.
b) Bloc 2: Educació pel desenvolupament
· Funció social de l’Economia Social i Solidària.
· L’economia social com eina per reduir les desigualtats socials.
· Comerç Just.
· Consum responsable.
· La banca ètica: finances solidàries.
· La moneda social.
c) Bloc 3: Cultura Cooperativa a l’aula
· L’aprenentatge cooperatiu: definició.
· Principis de l’aprenentatge cooperatiu.
· Aportacions al procés d’aprenentatge.
· Aprenentatge cooperatiu i atenció a la diversitat.
· Estratègies de treball a l’aula.
d) Bloc 4: Cooperativisme i cooperatives
· Marc ètic, principis i valors.
· Estructura d’una cooperativa: contrast amb el format d’empresa clàssic.
· Tipus de cooperatives.
· Cooperatives de 1r i 2n grau.
· Cooperatives especialment protegides.
· Òrgans de govern.
· Presa de decisions i gestió democràtica.
· El cooperativisme a Catalunya: situació actual.
e) Bloc 5: el procés de constitució d’una cooperativa
· La sol·licitud del nom.
· Els estatuts: models i redacció.
· L’assemblea constituent.
· El capital social.
· L’Escriptura pública i inscripció al registre de cooperatives.
· Altres gestions
· Punts d’informació i assessorament en la creació de cooperatives: ateneus cooperatius i altres projectes similars.
f) Bloc 6: Règim Jurídic, fiscal i comptable
· El cicle de gestió: planificació, organització i seguiment.
· Conceptes clau de la gestió comptable.
· Gestió pressupostària.
· Obligacions fiscals, laborals i registrals.
· Pla general comptable de les cooperatives.
g) Bloc 7: Les cooperatives d’alumnes
· Conceptualització: definició, interès educatiu i utilitat.
· Aportació a l’aprenentatge de l’alumnat.
· Fases de la creació:
§ Acta de constitució.
§ Fitxa de soci.
§ Sol·licitud d‘alta
§ Conveni Cooperativa-Escola
§ Continguts mínims estatutaris.
§ Materials de suport pel professorat.
AVALUACIÓ
Els indicadors d’avaluació en relació al professorat participant:
· Assistència: igual o superior al 80% de les hores presencials.
· Activitat pràctica en la que els participants hauran de realitzar una de les següents activitats:
§ Disseny unitat didàctica orientada a treballar l’economia social i cooperativa a l’aula.
§ Disseny d’una unitat didàctica orientada a la creació d’una cooperativa d’alumnes (no cal crear la cooperativa).