Curs per Docents 2025/2026: Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Una mirada reflexiva sobre l'Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives
Curs per Docents 2025/2026: Com s’ha d’organitzar la cooperació a l’aula? Una mirada reflexiva sobre l’Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives
Aquest programa formatiu pioner, que neix de la col·laboració de l’Ateneu Cooperatiu del Camp de Tarragona -CoopCamp- amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) ofereix per segon curs consecutiu als docents una revisió crítica de l’Aprenentatge Cooperatiu conegut fins ara, alhora que introdueix per primera vegada les Pedagogies Cooperatives francòfones, desconegudes al nostre sistema educatiu. Aquesta formació combina teoria i pràctica, promovent un procés de reflexió i desenvolupament continu per als professionals de l’educació i brindant-los una oportunitat única per descobrir noves maneres de fer i d’ensenyar.
La formació està dissenyada específicament per a docents, i ofereix sessions interactives en què, amb l’acompanyament de mentors experts, els participants abordaran eines i estratègies noves basades en la interacció entre iguals i els valors democràtics, i aprendran a integrar la cooperació i el pensament crític en les seves pràctiques educatives. L’objectiu és crear un entorn d’aprenentatge participatiu i democràtic, centrat en els estudiants i en la construcció de valors col·lectius.
El programa es divideix en diversos blocs, cadascun amb una finalitat específica per aprofundir en els conceptes, estratègies i metodologies de l’Aprenentatge Cooperatiu i les Pedagogies Cooperatives. Cada bloc combina sessions teòriques i pràctiques, i es concep com un espai d’aprenentatge actiu on els docents poden experimentar metodologies, tècniques i eines directament aplicables a l’aula.
A més, el curs de formació permetrà participar posteriorment en una Taula de docents que vincularà la Universitat Rovira i Virgili, els centres educatius i els docents que hi participin, amb la finalitat d’intercanviar experiències pràctiques i continuar debatent sobre com ajustar l’aprenentatge entre iguals a les aules.
Arran de les valoracions qualitatives sobre el curs 204/2025 s’ha decidit ampliar el curs en 3 hores, per facilitar la pràctica de les sessions a l’aula, el funcionament dels exercicis i l’enriquiment del debat. Al ser un curs vivencial i presencial, es valora que aquesta ampliació facilitarà l’aprofitament de les participants al curs, així com l’aplicabilitat a l’aula.
Bloc 1 – Introducció a l’aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives (2:30 hores)
Dijous 06/11/2025 de 18 a 20:30h.
-Introducció als conceptes i diferències entre aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.
-Discussió sobre mètodes, tècniques, variants i pràctiques existents. -- -
-Reflexió sobre el concepte de cooperació i el seu valor afegit en l’educació.
-Familiaritzar-se amb els conceptes d’aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.
Bloc 2 – Com organitzar i estructurar els grups cooperatius (2:30 hores)
Dijous 13/11/2025 de 18 a 20:30h.
-Principis bàsics de l’aprenentatge cooperatiu: interdependència positiva, responsabilitat individual, interacció promotora, habilitats socials i autoavaluació grupal.
-Condicions necessàries pel desenvolupament de l’aprenentatge cooperatiu.
Bloc 3 – Com i quan utilitzar el mètode Puzle (2:30 hores)
Dijous 20/11/2025 de 18 a 20:30h.
-Introducció al mètode Puzle: fonaments, passos i ús.
-Exemples sobre com utilitzar el Puzle i recomanacions pràctiques.
Bloc 4 –Pedagogies cooperatives: una nova manera de cooperar (2:30 hores)
Dijous 04/12/2025 de 18 a 20:30h.
-Variants de les Pedagogies Cooperatives: Ajuda, Ajuda Mútua, Tutoria entre iguals, Treball en Grup i Treball en Equip.
- Ús de les variants a través de mecanismes, materials, normes fructíferes i l’autoritat docent.
Bloc 5 – Construint espais d’aprenentatge democràtics i col·lectius (2:30 hores)
Dijous 11/12/2025 de 18 a 20:30h.
-Rols cooperatius a l’aula: responsabilitats dins de l’aula
-Noves pràctiques per crear espais de socialització: Consell cooperatiu, Què hi ha de nou?
-Creació d’espais de diàleg i codecisió, orientats a la democràcia i la inclusió.
Bloc 6 –El pensament reflexiu i crític a través d’un nou tipus de debat cooperatiu (2:30 hores)
Dijous 18/12/2025 de 18 a 20:30h.
-Un nou tipus de debat: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques
-Guia per estructurar i moderar debats dins de l’aula
Docents i persones interessades en les pedagogies cooperatives i l'Economia Social i Solidària
Confirmació d'inscripció
Curs per Docents 2025/2026: Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Una mirada reflexiva sobre l'Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives
Confirmació d'anul·lació
Curs per Docents 2025/2026: Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Una mirada reflexiva sobre l'Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives
Segur que vols continuar? (si t'ho repenses, i queden places, podràs tornar-t'hi a inscriure)
Curs per Docents 2025/2026: Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Una mirada reflexiva sobre l'Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives
6 novembre de 2025
18:00 - 20:30 H
Lloc
Campus Catalunya Universitat Rovira i virgili
Formadora
Albert Irigoyen
Descripció
Curs per Docents 2025/2026: Com s’ha d’organitzar la cooperació a l’aula? Una mirada reflexiva sobre l’Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives
Aquest programa formatiu pioner, que neix de la col·laboració de l’Ateneu Cooperatiu del Camp de Tarragona -CoopCamp- amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) ofereix per segon curs consecutiu als docents una revisió crítica de l’Aprenentatge Cooperatiu conegut fins ara, alhora que introdueix per primera vegada les Pedagogies Cooperatives francòfones, desconegudes al nostre sistema educatiu. Aquesta formació combina teoria i pràctica, promovent un procés de reflexió i desenvolupament continu per als professionals de l’educació i brindant-los una oportunitat única per descobrir noves maneres de fer i d’ensenyar.
La formació està dissenyada específicament per a docents, i ofereix sessions interactives en què, amb l’acompanyament de mentors experts, els participants abordaran eines i estratègies noves basades en la interacció entre iguals i els valors democràtics, i aprendran a integrar la cooperació i el pensament crític en les seves pràctiques educatives. L’objectiu és crear un entorn d’aprenentatge participatiu i democràtic, centrat en els estudiants i en la construcció de valors col·lectius.
El programa es divideix en diversos blocs, cadascun amb una finalitat específica per aprofundir en els conceptes, estratègies i metodologies de l’Aprenentatge Cooperatiu i les Pedagogies Cooperatives. Cada bloc combina sessions teòriques i pràctiques, i es concep com un espai d’aprenentatge actiu on els docents poden experimentar metodologies, tècniques i eines directament aplicables a l’aula.
A més, el curs de formació permetrà participar posteriorment en una Taula de docents que vincularà la Universitat Rovira i Virgili, els centres educatius i els docents que hi participin, amb la finalitat d’intercanviar experiències pràctiques i continuar debatent sobre com ajustar l’aprenentatge entre iguals a les aules.
Arran de les valoracions qualitatives sobre el curs 204/2025 s’ha decidit ampliar el curs en 3 hores, per facilitar la pràctica de les sessions a l’aula, el funcionament dels exercicis i l’enriquiment del debat. Al ser un curs vivencial i presencial, es valora que aquesta ampliació facilitarà l’aprofitament de les participants al curs, així com l’aplicabilitat a l’aula.
Bloc 1 – Introducció a l’aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives (2:30 hores)
Dijous 06/11/2025 de 18 a 20:30h.
-Introducció als conceptes i diferències entre aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.
-Discussió sobre mètodes, tècniques, variants i pràctiques existents. -- -
-Reflexió sobre el concepte de cooperació i el seu valor afegit en l’educació.
-Familiaritzar-se amb els conceptes d’aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.
Bloc 2 – Com organitzar i estructurar els grups cooperatius (2:30 hores)
Dijous 13/11/2025 de 18 a 20:30h.
-Principis bàsics de l’aprenentatge cooperatiu: interdependència positiva, responsabilitat individual, interacció promotora, habilitats socials i autoavaluació grupal.
-Condicions necessàries pel desenvolupament de l’aprenentatge cooperatiu.
Bloc 3 – Com i quan utilitzar el mètode Puzle (2:30 hores)
Dijous 20/11/2025 de 18 a 20:30h.
-Introducció al mètode Puzle: fonaments, passos i ús.
-Exemples sobre com utilitzar el Puzle i recomanacions pràctiques.
Bloc 4 –Pedagogies cooperatives: una nova manera de cooperar (2:30 hores)
Dijous 04/12/2025 de 18 a 20:30h.
-Variants de les Pedagogies Cooperatives: Ajuda, Ajuda Mútua, Tutoria entre iguals, Treball en Grup i Treball en Equip.
- Ús de les variants a través de mecanismes, materials, normes fructíferes i l’autoritat docent.
Bloc 5 – Construint espais d’aprenentatge democràtics i col·lectius (2:30 hores)
Dijous 11/12/2025 de 18 a 20:30h.
-Rols cooperatius a l’aula: responsabilitats dins de l’aula
-Noves pràctiques per crear espais de socialització: Consell cooperatiu, Què hi ha de nou?
-Creació d’espais de diàleg i codecisió, orientats a la democràcia i la inclusió.
Bloc 6 –El pensament reflexiu i crític a través d’un nou tipus de debat cooperatiu (2:30 hores)
Dijous 18/12/2025 de 18 a 20:30h.
-Un nou tipus de debat: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques
-Guia per estructurar i moderar debats dins de l’aula