CoopCamp

Plataforma de gestió de projectes i inscripcions

Curs per Docents 2025: Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Una mirada reflexiva sobre l'Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives

Descripció

Curs per Docents 2025: Com s’ha d’organitzar la cooperació a l’aula? Una mirada reflexiva sobre l’Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives

Aquest programa formatiu pioner, que neix de la col·laboració de l’Ateneu Cooperatiu del Camp de Tarragona -CoopCamp- amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) ofereix als docents una revisió crítica de l’Aprenentatge Cooperatiu conegut fins ara, alhora que introdueix per primera vegada les Pedagogies Cooperatives francòfones, desconegudes al nostre sistema educatiu. Aquesta formació combina teoria i pràctica, promovent un procés de reflexió i desenvolupament continu per als professionals de l’educació i brindant-los una oportunitat única per descobrir noves maneres de fer i d’ensenyar.

La formació està dissenyada específicament per a docents, i ofereix sessions interactives en què, amb l’acompanyament de mentors experts, els participants abordaran eines i estratègies noves basades en la interacció entre iguals i els valors democràtics, i aprendran a integrar la cooperació i el pensament crític en les seves pràctiques educatives. L’objectiu és crear un entorn d’aprenentatge participatiu i democràtic, centrat en els estudiants i en la construcció de valors col·lectius.

El programa es divideix en diversos blocs, cadascun amb una finalitat específica per aprofundir en els conceptes, estratègies i metodologies de l’Aprenentatge Cooperatiu i les Pedagogies Cooperatives. Cada bloc combina sessions teòriques i pràctiques, i es concep com un espai d’aprenentatge actiu on els docents poden experimentar metodologies, tècniques i eines directament aplicables a l’aula.

A més, el curs de formació permetrà participar posteriorment en una Taula de docents que vincularà la Universitat Rovira i Virgili, els centres educatius i els docents que hi participin, amb la finalitat d’intercanviar experiències pràctiques i continuar debatent sobre com ajustar l’aprenentatge entre iguals a les aules.

Dijous 06/02/2025: Bloc 1 – Introducció a l’aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives

 

-Introducció als conceptes i diferències entre aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.

-Discussió sobre mètodes, tècniques, variants i pràctiques existents. --  -  

-Reflexió sobre el concepte de cooperació i el seu valor afegit en l’educació.

-Familiaritzar-se amb els conceptes d’aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.

 

Dijous 13/02/2025: Bloc 2 – Com organitzar i estructurar els grups cooperatius

 

-Principis bàsics de l’aprenentatge cooperatiu: interdependència positiva, responsabilitat individual, interacció promotora, habilitats socials i autoavaluació grupal.

-Condicions necessàries pel desenvolupament de l’aprenentatge cooperatiu.

 

Dijous 20/02/2025: Bloc 3 – Com i quan utilitzar el mètode Puzle

-Introducció al mètode Puzle: fonaments, passos i ús.

-Exemples sobre com utilitzar el Puzle i recomanacions pràctiques.

 

Dijous 06/03/2025: Bloc 4 – Pedagogies cooperatives: una nova manera de cooperar

-Variants de les Pedagogies Cooperatives: Ajuda, Ajuda Mútua, Tutoria entre iguals, Treball en Grup i Treball en Equip.

- Ús de les variants a través de mecanismes, materials, normes fructíferes i l’autoritat docent.

 

Dijous 13/03/2025: Bloc 5 – Construint espais d’aprenentatge democràtics i col·lectius

-Rols cooperatius a l’aula: responsabilitats dins de l’aula

-Noves pràctiques per crear espais de socialització: Consell cooperatiu, Què hi ha de nou?

-Creació d’espais de diàleg i codecisió, orientats a la democràcia i la inclusió.

 

Dijous 20/03/2025: Bloc 6 – El pensament reflexiu i crític a través d’un nou tipus de debat cooperatiu

-Un nou tipus de debat: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques

-Guia per estructurar i moderar debats dins de l’aula


Formació reconeguda pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Curs de 20 hores (12 teòriques i presencials + 8 pràctiques i de treball autònom)
Avaluació: Participació a un 80% del curs i Disseny d'un Pla d'Acció personalitat per implementar l'Aprenentatge Cooperatiu i les Pedagogies Cooperatives en el seu context educatiu. 

Selecciona les sessions on vulguis participar:

Sessió 1

Curs per Docents 2025: Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Una mirada reflexiva sobre l'Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives

Sessió conclosa

6 de febrer de 2025

18:00 - 20:00 H

Lloc

Universitat Rovira i Virgili

Formadora

Albert Irigoyen

Descripció

Curs per Docents 2025: Com s’ha d’organitzar la cooperació a l’aula? Una mirada reflexiva sobre l’Aprenentatge Cooperatiu i noves formes de cooperar amb les Pedagogies Cooperatives

Aquest programa formatiu pioner, que neix de la col·laboració de l’Ateneu Cooperatiu del Camp de Tarragona -CoopCamp- amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) ofereix als docents una revisió crítica de l’Aprenentatge Cooperatiu conegut fins ara, alhora que introdueix per primera vegada les Pedagogies Cooperatives francòfones, desconegudes al nostre sistema educatiu. Aquesta formació combina teoria i pràctica, promovent un procés de reflexió i desenvolupament continu per als professionals de l’educació i brindant-los una oportunitat única per descobrir noves maneres de fer i d’ensenyar.

La formació està dissenyada específicament per a docents, i ofereix sessions interactives en què, amb l’acompanyament de mentors experts, els participants abordaran eines i estratègies noves basades en la interacció entre iguals i els valors democràtics, i aprendran a integrar la cooperació i el pensament crític en les seves pràctiques educatives. L’objectiu és crear un entorn d’aprenentatge participatiu i democràtic, centrat en els estudiants i en la construcció de valors col·lectius.

El programa es divideix en diversos blocs, cadascun amb una finalitat específica per aprofundir en els conceptes, estratègies i metodologies de l’Aprenentatge Cooperatiu i les Pedagogies Cooperatives. Cada bloc combina sessions teòriques i pràctiques, i es concep com un espai d’aprenentatge actiu on els docents poden experimentar metodologies, tècniques i eines directament aplicables a l’aula.

A més, el curs de formació permetrà participar posteriorment en una Taula de docents que vincularà la Universitat Rovira i Virgili, els centres educatius i els docents que hi participin, amb la finalitat d’intercanviar experiències pràctiques i continuar debatent sobre com ajustar l’aprenentatge entre iguals a les aules.

Dijous 06/02/2025: Bloc 1 – Introducció a l’aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives

 

-Introducció als conceptes i diferències entre aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.

-Discussió sobre mètodes, tècniques, variants i pràctiques existents. --  -  

-Reflexió sobre el concepte de cooperació i el seu valor afegit en l’educació.

-Familiaritzar-se amb els conceptes d’aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.

 

Dijous 13/02/2025: Bloc 2 – Com organitzar i estructurar els grups cooperatius

 

-Principis bàsics de l’aprenentatge cooperatiu: interdependència positiva, responsabilitat individual, interacció promotora, habilitats socials i autoavaluació grupal.

-Condicions necessàries pel desenvolupament de l’aprenentatge cooperatiu.

 

Dijous 20/02/2025: Bloc 3 – Com i quan utilitzar el mètode Puzle

-Introducció al mètode Puzle: fonaments, passos i ús.

-Exemples sobre com utilitzar el Puzle i recomanacions pràctiques.

 

Dijous 06/03/2025: Bloc 4 – Pedagogies cooperatives: una nova manera de cooperar

-Variants de les Pedagogies Cooperatives: Ajuda, Ajuda Mútua, Tutoria entre iguals, Treball en Grup i Treball en Equip.

- Ús de les variants a través de mecanismes, materials, normes fructíferes i l’autoritat docent.

 

Dijous 13/03/2025: Bloc 5 – Construint espais d’aprenentatge democràtics i col·lectius

-Rols cooperatius a l’aula: responsabilitats dins de l’aula

-Noves pràctiques per crear espais de socialització: Consell cooperatiu, Què hi ha de nou?

-Creació d’espais de diàleg i codecisió, orientats a la democràcia i la inclusió.

 

Dijous 20/03/2025: Bloc 6 – El pensament reflexiu i crític a través d’un nou tipus de debat cooperatiu

-Un nou tipus de debat: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques
-Guia per estructurar i moderar debats dins de l’aula



Formació reconeguda pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Curs de 20 hores (12 teòriques i presencials + 8 pràctiques i de treball autònom)
Avaluació: Participació a un 80% del curs i Disseny d'un Pla d'Acció personalitat per implementar l'Aprenentatge Cooperatiu i les Pedagogies Cooperatives en el seu context educatiu. 

Per altres dubtes o qüestions, us podeu posar en contacte amb educacio@coopcamp.cat.